עקרונות העבודה
דף הבית / עקרונות העבודה
מתוך כך שהאדם נולד לתוך מערכות היחסים בחייו עם הוריו שלא בחר, משפחתו וקהילתו, הדרך לריפוי עוברת דרך מערכת יחסים מיטיבה ומצמיחה שהנערים מייצרים בתוך הפנימיה ומחוצה לה. אנו מאמינים שהלמידה הכי גדולה על הנערים והצוות על עצמו הם דרך מערכות היחסים שנוצרות עם הנערים. הכול הוא הזמנה לקשר, למפגש, לתיקון החוויות הראשוניות הפגועות של הנערים לתוך קשר מיטיב ומצמיח עם דמות מבוגר משמעותי סמכותי.
אנו גורסים שהחסך הכי מרכזי אותם הנערים נושאים איתם הוא החסך של תחושת הנראות, ולכן בבסיס העבודה שלנו אנו ננסה כל הזמן לתת תחושה של נראות פיסית נפשית ורגשית הבאים לידי ביטוי במרחבים הפיסיים, בשיח עם הנערים, וברצון להבין על אילו תחושות ורגשות ההתנהגויות השונות שהנערים מביאים איתם יושבים.
מתוך ההבנה שהנערים המגיעים אלינו באים ממקום הישרדותי פיסי, ורגשי פגוע שמנע מהם תהליך התפתחותי תקין ובריא של בניית פנים SELF מגיל הינקות, מנע מהם לחקור ולגלות את הכוחות שלהם מתוך חוסר המוגנות בהם הם חיו. אנו מנסים לייצר סביבה מאפשרת לנערים להיות במגע עם הכוחות שלהם בגוף ובנפש לחקור, להתנסות ולגלות את עצמם, לייצר תחושת שוות ולבנות מעגלים של הצלחה. המרחב המאפשר נוכח בכל מרחבי החיים של דרך הלב.
אנו ננסה כל העת לסמן את הכוחות של הנערים, לראות את הכוחות ולהאמין ביכולת של הנערים להציב יעדים, לייצר תהליכים ארוכי טווח לממש את כוחותיהם ומתוך כך לא לוותר להם על דרישות של עשייה בכל מרחבי הפעילות בפנימייה משעת הקימה ועד שעת השינה.
מתוך תחושת ההדרה שהנערים המגיעים אלינו חשים ההדרה מהחברה הדתית לאומית מהישיבה ומהטקסים הדתיים אנו רוצים לייצר תחושת שייכות לקבוצה, לחברים, לפנימייה ולכן העבודה הקבוצתית היא משמעותית מאוד בדרך הלב. כמו כן תחושת השותפות והאחריות המשותפת היא קריטית עבור ההכנה של הנערים לחיים בוגרים ועצמאיים ותחושה בריאה של קבלה ונתינה בשלבים היותר בוגרים של הנערים בפנימייה השותפות נוצרת בלקיחת אחריות של הנערים במתחמים השונים בפנימייה ובמליאה המתנהלת באמצע השבוע בה הנערים והצוות מקבלים החלטות משותפות ביחס לחיים המשותפים בדרך הלב.
מתוך ההבנה שהצוות שואל בכל מפגש ואינטראקציה עם הנערים, מה הנער מספר לי? מה הוא צריך ממני? הצוות יפתח יכולת להיות גמיש, לקבל ולהכיל, ובמקביל ממש לעמוד כמו חומה בצורה מול הנער כשצריך. כל איש צוות הנע במרחב הוא דמות מבוגר משמעותי והוא הכלי לעבודה עם הנער. לכן נשאף שבמקביל לתהליכי הצמיחה וההתפתחות של הנערים גם הצוות ירגיש כך ותתאפר לו להיות בעבודה פנימית עם עצמו ולהבין אילו תחושות הנערים מעוררים ומפעילים בצוות. העבודה הזו תתרחש בהדרכות ובישיבות הצוות השונות.
במקביל לעבודה עם הכוחות של הנערים, הצוות בעיקר הטיפולי ינסה לשהות במקומות הפגועים, בעבר, ובריק של הנערים ויאפשר להם תהליך של רגרסיה . הרבה פעמים מתוך תחושת הביטחון אנו נראה את הפירוק וההישענות של הנערים על הצוות.
מתוך ההבנה שכל אדם רוצה להיות במגע עם זהותו אנו מנסים לייצר רוח יהודית במקום הבאה לידי ביטוי בשבתות, בראשי חודשים ובחגים, במסרים הבאים מעולם התוכן היהודי, הנותנים מקום לבתים ולעולם ממנו באו הנערים.
מתוך ההבנה שהנערים הגיעו ממשפחה וחוזרים אל המשפחה יש ניסיון ליצירת ומתן כלים לנערים לשיקום מערכות היחסים עם הבית וחזרה לקשר מיטיב. במהלך השהות של הנער בדרך הלב אנו מצויים בקשר הדוק עם הבית ואף מלווים את ההורים בסדנת הורים המתרחשת במהלך השנה.